یزدفردا:نایب رئیس کمیسیون ویژه هدفمندسازی یارانه ها گفت: در راستاي اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها از اوايل تير ماه سال جاري شيوه پرداخت يارانه شير تغيير پيدا نموده و همین امر مسائل و مشكلاتي را برای دامداران و هم كارخانجات توليدي موادلبني بوجود آورده است .


وی افزود: بدليل خشكسالي سالهاي اخير و بخصوص سال جاري ، نهاده هاي دامی خصوصا جو كه جزو اصلي خوراك دام مي باشد بشدت نسبت به سال گذشته و هم قبل از اجرای هدفمندی يارانه ها گران شده و این امر در قيمت تمام شده شير توليدي دامداران تأثير قابل توجهي داشته است. همچنین عدم صدور مجوز قانوني جهت افزايش قيمت فراورده هاي لبني متناسب با افزايش قيمت شير خام توليدي باعث سرباز زدن كارخانجات از خريد شير به قيمت واقعي شده و اين امر دامداران را مجبور ساخته جهت جلوگيري از ضرر و زيان بيشتر دامهای خود را روانه کشتارگاه نمایند.


تابش عدم تناسب و همگوني قيمت شير در استانهاي مختلف بخصوص برخی استان های همجوار و پرداخت نشدن كامل يارانه شير توزيعي توسط دولت طي سال گذشته و جاري به كارخانجات كه موجبات عدم تسويه و پرداخت مطالبات دامداران توسط كارخانجات گرديده است و رقابت ناسالم برخي توليد كنندگان بزرگ در سطح كشور كه ضرر و زيان شديد و بعضا ورشكستگي توليد كنندگان كوچكتر را در پي داشته است از دیگر مشکلات موجود در این عرصه دانست.


نماینده مردم اردکان شفاف سازي در مورد اینکه آیا يارانه پرداختي و کمک های بلاعوض به اين بخش خصوصا در مورد نهاده هاي دامي و ... پرداخت خواهد شد يا خير و درصورت عدم پرداخت، مشخص نمودن سياستهاي دولت در زمينه حمايت واقعي و عملي از اين صنعت با توجه به مسائل عدیده موجود و آزاد سازی قیمت شیر خام و فرآورده های لبنی بر اساس منطق عرضه و تقاضا و پرداخت كامل مطالبات واحدهاي لبني براي يارانه شير سال گذشته و سالجاري را خواستار شد.

در این خصوص نیز وزیر معاون مربوطه را مسئول رسیدگی به موضوع و حل مشکل نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا